Tworzenie wyników wyszukiwania przez Google to temat bardzo często i szeroko poruszany przez wiele osób. Pada on w kontekście pozycjonowania stron www oraz tego, jak dostosować witrynę do wyszukiwarki, aby ta umieszczała ją jak najwyżej w rankingu.

Naszą stronę internetową sprawdza zatem wiele algorytmów, które oceniają ją i tworzą konkretny profil w indeksie Google. Na podstawie tych informacji Google umieszcza na danej pozycji konkretne strony www w wyszukiwarce. W tym tekście podajemy wszystkie najważniejsze informacje na temat indeksowania witryn oraz algorytmów Google.

Jak Google sprawdza i indeksuje witryny?

Google tworząc listę wyników wyszukiwania, sprawdza witryny pod wieloma kątami. Wykorzystuje do tego celu wiele algorytmów takich jak np. algorytm Pingwin, Panda itp. Google nie pobiera na swoje serwery poszczególnych stron, a jedynie tworzy ich indeks. Oznacza to, że zapisuje na swoich serwisach jedynie ocenę poszczególnych stron www w sieci. Następnie, gdy użytkownik wyszukuje dane hasło, Google sprawdza indeks oraz na podstawie tych ocen tworzy najlepszą możliwą listę wyników dopasowanych do użytkownika i danego wyszukiwania. Google nigdy nie ujawniło swojego sposobu oceniania oraz tworzenia wyników wyszukiwania i trudno dziwić się takiemu posunięciu. Jest to główna tajemnica Google, a wszystkie informacje na temat ogólnego indeksowania witryn są podawane w pewnym stopniu przez Google lub odkrywane przez specjalistów na podstawie testów.

Koliber

Pierwszym algorytmem, jaki może oceniać naszą witrynę, jest algorytm Koliber. Jest on stworzony w celu rozpoznawania i analizowania pytań oraz dostarczania najtrafniejszych odpowiedzi na nie poprzez wyświetlenie odpowiedniej witryny. Koliber analizuje zadane pytanie i wybiera z indeksu te strony internetowe, które jego zdaniem odpowiadają najtrafniej na dane pytanie. Koliber analizuje long tail, czyli całe zwroty i sformułowania, a nie udziela odpowiedzi na pojedyncze frazy. Koliber odpowiedzialny jest zatem za odgadywanie sensu i kontekstu pytania. Dzięki temu algorytmowi możemy również pojawić się na pozycji 0 w okienku odpowiedzi nad wynikami wyszukiwania czyli w tzw. answer boxie, jeśli algorytm uznana, że na naszej stronie znajduje się odpowiedzieć na zadane pytania przez użytkownika.

Panda

Algorytm Panda odpowiedzialny jest w głównej mierze za rozpoznawanie oraz karanie witryn, które posiadają duplikaty treści. Chodzi zarówno duplikaty treści z internetu, ale też i kopie z innych wewnętrznych podstron strony www. Panda rozpoznaje również nasycenie słowami tekstów na stronie oraz kara te witryny, które zamieszczają tego typu teksty jedynie w celu manipulowania rankingiem i nieuczciwego pozycjonowania. Algorytm Panda wykorzystuje swoje umiejętności do pozytywnego oceniania i promowania witryn, które posiadają wysokojakościowy content. Będą to obszerne przydatne artykuły czy dobrze przedstawione oferty biznesowe.

Gołąb

Kolejnym oceniającym naszą witrynę algorytmem jest algorytm Gołąb. Jest on odwiedzany za tworzenie części indeksu w lokalnym kontekście. To właśnie dzięki niemu Google wie, kiedy ma wyświetlić daną witrynę lokalną. Przy pomocy Gołębia Google może robić to nawet, wtedy kiedy użytkownik nie wpisuje do wyszukiwarki nazwy miasta, a jedynie się w nim znajduje, pytając o usługę stacjonarną itp. Algorytm Gołąb przeszukuje i zbiera informacje o lokalizacji naszej strony internetowej i przydatności pod tym kątem. Dzięki temu algorytmowi wyniki wyszukiwania pojawiają się również w odpowiedniej formie na mapach Google. Chcąc wypaść dobrze podczas wizyty tego robota na naszej stronie, warto uzupełnić wizytówkę Google Moja Firma na Google Maps i powiązać ją z serwisem.

Pingwin

Algorytm pingwin jest jednym z algorytmów budzących największy strach wśród nieuczciwych właścicieli witryn. Jest on odpowiedzialny ogólnie za trzy rzeczy. Pierwszą jest ocenianie i sprawdzanie link buildingu w sieci. Algorytm ocenia czy przyrost ilości linków jest naturalny i możliwy. Jeśli Pingwin oceni, iż dodawane linki w sieci są manipulacją, karają daną witrynę. Algorytm potrafi również oceniać jakość linków i promować te strony, które pozyskują je z różnych typów serwisów oraz z jakościowych witryn. Drugą kwestią, za którą odpowiedzialny jest pingwin to nadzorowanie witryn oraz spamu na nich. Trzecim elementem ocenianym przez tego robota, jest jakościowa treść. Jeśli na naszej stronie znajduje się taka, algorytm promuje i nagradza naszą witrynę.

Inne algorytmy Google

Google oprócz tych czterech najpopularniejszych algorytmów, które sprawdzają strony internetowe, posiada również wiele innych. Sprawdzają one strony www również na takiej samej zasadzie co te powyższe, ale pod innym kątem. Pierwszym takim algorytmem jest algorytm Pirat. Służy on do przeszukiwania witryn pod kątem nielegalnych treści na stronie, oznaczania ich i eliminowaniu takich witryn. Treści na naszej stronie muszą być zatem legalne i nie mogą godzić zarówno w prawo czy łamać praw autorskich. Drugim bardzo interesującym algorytm jest Page Layout. To algorytm, który przeszukuje witryny pod kątem zbyt dużej ilości reklam w pierwszej części witryny. Jeśli nasza witryna posiada wiele takich reklam, które uniemożliwiają przeglądanie serwisu, należy je usunąć. Algorytm kara te witryny, które zmuszają użytkowników do scrollowania lub długiego przebywania na stronie w celu dotarcia do informacji przez zbyt dużą ilość reklam. Podobnie brzmiącym algorytmem, ale zajmującym się zgoła innymi kwestiami jest Page Loan. Algorytm ten przeszukuje witryny pod kątem spamu oraz nieprzydatnych dla użytkowników treści. Innymi słowy, wyszukuje bezwartościowe treści, które mają służyć jedynie zapychaniu strony tekstem i nie wnoszą żadnych wartości dla osób odwiedzających serwis. Google posiada również ciekawy algorytm, który kara strony mobilne, na których wyświetlane są pełnoekranowe reklamy uniemożliwiające korzystanie z witryny. Wśród algorytmów Google znajdziemy także te związane z lokalizacją danego użytkownika czy sprawdzają witryny internetowe pod kątem dostosowania do urządzeń mobilnych.

Ciekawostka: Poprzez działanie wszystkich algorytmów, dwa zadane w wyszukiwarce identyczne pytania przez dwie osoby mogą otrzymać dwie różne listy wyników. Dzieje się tak ze względu na indywidualne dopasowanie wyników do użytkownika, czyli personalizację wyników.