Pozycjonowanie plików PDF oraz zdjęć w wyszukiwarce Google nie jest codziennym i powszechnie stosowanym procesem. Istnieje jednak możliwość pozycjonowania takich plików, aby również były wyświetlane na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania Google wraz z witrynami oraz w zakładce Grafika.

Dzięki temu możemy odnosić wiele korzyści, a przy dużo mniejszej konkurencji wybić się na pierwsze miejsca dużo prościej aniżeli pozycjonując tradycyjną stronę internetową. Jak zatem pozycjonuje się pliki PDF oraz Zdjęcia w Google? Wszystkie informacje o tym procesie poniżej.

Jak optymalizować i pozycjonować zdjęcia w wyszukiwarce Google?

Dodając zdjęcia na naszej stronie www, powinniśmy brać pod uwagę, że są one również pozycjonowane — w zakładce obok w wyszukiwarce Google ze zdjęciami. Wiele osób nie bierze tego pod uwagę i nie optymalizuje specjalnie grafik dodawanych na stronę www. Wiedza o tym może przynieść nam wiele korzyści. Pierwszym krokiem, który należy wykonać, wgrywając obrazek, jest wybranie takiego zdjęcia, które nigdy nie było publikowane i jest unikalne. O ile mamy taką możliwość, warto dodać właśnie fotografie, gdyż pozycjonowanie obrazów w Google opiera się na podobnych zasadach co np. stron z tekstami. Sama nazwa pliku również musi być przemyślana. Powinna ona zawierać frazy i słowa kluczowe, pod jakimi chcemy, aby widniał w sieci nasz obrazek. Możemy stworzyć nazwy zdjęcia z konkretnych fraz przedzielonych myślnikiem np. naprawa-stare samochody-serwis.png. W takim formacie roboty Google będą miały łatwe zadanie w zindeksowaniu naszego obrazka. Należy unikać dolnych podkreślników między wyrazami, gdyż roboty Google nie radzą sobie z nimi i mogą mieć problemy z pozycjonowaniem naszego zdjęcia.

Porada: Jeśli na stronie lub w danym miejscu na witrynie zamieszczamy wiele zdjęć lub galerię, warto skupić się na ich rozmiarze nieco bardziej niż na jakości. Dzięki narzędziom Google możemy sprawdzić np. czas wczytywania się witryny i to czy zdjęcia na danej stronie są głównym problemem. Warto eksperymentować z rozmiarami i wagą, aby wybrać najlepszy balans i zapewnić zarówno szybkie wczytywanie się strony, jak i dobrą jakość dla użytkowników.

Samo zdjęcie powinno być jak najlepszej jakości, ale z drugiej strony powinno mieć jak najmniejszy rozmiar, aby szybko się ładowało. Należy zatem znaleźć złoty środek, który sprawi, że grafika będzie jakościowa, ale i również ważyła nie więcej niż kilka mega — co i tak jest już sporym wynikiem. Zdjęcia warto zatem dodawać w formie jpg, a wykresy czy grafiki w formacie png, który nie traci na jakości podczas kompresowania. Bardzo ważnym elementem, o którym nie możemy zapominać, jest tekst alternatywny. Często – w razie niepojawienia się obrazka pojawia się właśnie on i musi być adekwatny do zdjęcia, które opisuje. Warto zatem wstawić przemyślany ALT, który zawiera słowa kluczowe i frazy. Warto, aby opis miał między 5 a 15 słów. W podobny sposób należy ustawić tytuł zdjęcia, który będzie jasno je opisywał, ale który będzie posiadał odpowiednie frazy. Jeśli chcemy jeszcze bardziej zwiększyć szanse na wysokie pozycjonowanie zdjęcia, warto bezpośrednio pod nim dodać krótki przypis i opisać co przedstawia — również używając fraz.

Jak optymalizować i pozycjonować pliki PDF?

Pliki PDF mogą być pozycjonowane i umieszczone na liście wyników wyszukiwania Google tak jak zwykłe strony www. Wbrew początkowym opiniom panującym w internecie, roboty Google traktują dokumenty PDF tak samo, jak strony internetowe i teksty dodawane do sieci. Obecnie wiele osób nie wykorzystuje tej informacji, a same pliki PDF mogą znajdować się na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania Google pomiędzy mocnymi serwisami www. Google traktuje plik PDF tak jak tekst i tak samo musimy optymalizować publikowany plik. Z pewnością plik taki nie może być szyfrowany ani popadać hasła i musi być ogólnie dostępny. Powinien mieć jak najmniejszą wielkość, gdyż to przyspiesza ładowanie się go, a jak wiemy, jest to kluczowy czynnik dla Google. Sam plik, aby mógł być skutecznie pozycjonowany, musi posiadać również tekst, a nie składać się np. z samych zdjęć.

Kluczową kwestią pozycjonowania plików PDF w Google jest optymalizacja pod kątem fraz, pod jakimi chcemy być widoczni z danym plikiem w internecie. Tak samo jak w przypadku witryny, należy określić dane frazy, które naszym zdaniem dadzą nam najwięcej korzyści np. te najpopularniejsze lokalne czy te mniej popularne z dużym potencjałem. Frazy takie należy również umieszczać w tekście pliku PDF zgodnie z zasadami SEO. Nie możemy przeoptymalizować tekstu, a sowa kluczowe muszą być dodawane naturalnie. Możemy je też wyróżniać czy dodawać listy punktowe itp. Sam tekst ogólnie musi być zadbany, czytelny i podzielony np. na sekcje czy śródtytuły. Bardzo ważnym elementem jest to, aby tekst nie był kopią i duplikatem, czyli był w pełni unikalny i niekopiowany z innych stron w internecie. Wiele osób może pomyśleć, że skoro jest to plik, zasady takie go nie dotyczą — co jest błędnym przekonaniem, które może być dla nas bardzo negatywne w skutkach.

Od strony technicznej plik PDF, który chcemy publikować, musi również być zoptymalizowany w określony sposób. Jego nazwa powinna zawierać odpowiednie słowa kluczowe. Długość nazwy wgrywanego pliku powinna wynosić do ok. 70 znaków oraz być atrakcyjna dla użytkowników, aby chcieli oni kliknąć w dany link. Jeśli w tekście znajduje się obraz, powinniśmy uzupełnić tzw. ALTy obrazu, czyli alternatywne teksty, które wyświetlą się w razie problemów ze zdjęciami. Kolejnym elementem technicznym, o który należy zadbać, jest odpowiedni adres URL. Powinien być on zgodny z zasadą przyjaznego adresu, czyli być krótki, ciekawy i opisywać dane zagadnienie. Bardzo ciekawym pomysłem, o którym zapomina wiele osób, jest linkowanie wewnętrzne w takim pliku. Z pliku PDF jak i do pliku ze strony www powinny prowadzić linki wewnętrzne, a sam plik powinien być integralną częścią serwisu. Połączenie pliku PDF z witryną linkowaniem wewnętrznym – takim, jakie znamy z tekstów na stronie www, będzie bardzo dobrym posunięciem.