Domena internetowa jest nazwą strony www poprzedzoną skrótem 'www’ oznaczającym World Wide Web, czyli po prostu Internet, bardziej dosłownie: ogólnoświatową sieć internetową. Każda domena kończy się stałym sufiksem: .pl, .de, .com czy .tk – w zależności od różnych czynników np. od danego kraju. Tworzenie stron internetowych wymaga założenia własnej domeny i tu rodzi się pytanie: jak to zrobić, gdzie można domenę zarejestrować, ile się za to płaci?

Wybór domeny – kroki przed

Aby wybrać domenę warto najpierw wykupić hosting aby postawić swoje strony www. To do już istniejącego adresu w sieci domenę tą będziemy podpinać po jej wykupieniu – tworzenie stron musi więc nastąpić wcześniej.

Gdzie zarejestrować domenę?

Internet obfituje w serwisy zajmujące się sprzedażą domen, na naszym rodzimym runku znajdziemy więc takich sprzedawców jak:

  • Domeny.pl
  • Domena.pl
  • Dns.pl
  • Home.pl
  • Nazwa.pl

Strony www powyższych można odnaleźć w sieci Google albo zwyczajnie przekleić link do przeglądarki. Serwisy Home.pl i Nazwa.pl prowadzą całoroczną promocję dotyczącą różnych końcówek domen, zazwyczaj: .pl, .eu oraz .com.pl – gdzie można na rok czasu domenę zamówić już za 0 zł. Przykładowo przy zakupie jednoczesnym trzech domen w Nazwie.pl, w tym jednej na promocji 0 zł z końcówką .pl, a dwóch z końcówkami .com.pl zapłacimy niecałe 18 zł. Należy jednak pamiętać, że w przypadku odniesienia sukcesu przez nasze strony internetowe, zapewne będziemy chcieli domenę przedłużyć, a to będzie już wydatek około 100 zł.

Jak wybrać domenę?

Nazwa strony www musi odpowiadać jej treści – w ten też sposób potencjalny użytkownicy szybciej ja zapamiętają i będą do niej powracać. Z drugiej też strony – znając zasady SEO – łatwo wywnioskować, że roboty Google i innych przeglądarek szybciej i lepiej taką stronę zaindeksują, a to wpłynie na jej pozycjonowanie.  Ważne jest także aby była ona jak najłatwiejsza do wymówienia i stosunkowo krótka – klienci raczej wtedy nie pomylą adresu naszej strony www z jakąś inną. Jeśli zaś chodzi o wybór rozszerzenia, to w Polsce najczęściej wybiera się rodzime .pl, oczywiście jednak jeśli powadzimy firmę na rynek światowy czy zagraniczny warto użyć końcówki .com czy także popularnych .info, .org i .eu.