Sklepem internetowym można zarządzać, nie wychodząc z domu. Internet jest jak tunel czasoprzestrzenny, który przenosi działania w rejony niedostępne dla placówek stacjonarnych. Proste z zasady oprogramowanie pozwala zdobywać klientów na całym świecie lub w połączeniu z geolokalizacją ograniczyć do pewnego wybranego obszaru.
Powziąwszy decyzję o inwestycji w e-biznes, należy się zmierzyć z pytaniem – ile kosztuje założenie sklepu internetowego?
Planując wydatki, należy je podzielić na trzy segmenty.
I. Środowisko programistyczne.
Pliki źródłowe obsługujące e-sklep potrzebują miejsca do składowania, skąd wyszukiwarka będzie pobierać informacje o funkcjach oprogramowania. Serwer jest miejscem przechowywania wszystkich plików, a utrzymanie ich, czyli hosting, w podstawowej wersji, można wykupić w firmach dysponujących przestrzeniami serwerowymi do wynajęcia. Opłata roczna wynosi od około sto PLN wzwyż na rok. Mając jednak na uwadze bezpieczeństwo, dla bardzo dużych sklepów poleca się zastosowanie serwera dedykowanego, czyli osobnej przestrzeni dyskowej, bez potrzeby dzielenia miejsca z innymi aplikacjami.
II. Opcje oprogramowania.
Istnieją dwa warianty. Pierwszy darmowy. Istnieje w sieci wiele programów dostępnych w wersji „free wear”. Jednak użycie ich może być ślepa uliczką, gdyż implementacja sklepu od podstaw, czyli wdrożenie do działania nie jest prostą sprawą i z pewnością dla kogoś bez doświadczenia niełatwą. Trzeba będzie zatrudnić wdrożeniowca i położyć niemałe pieniądze za wykonanie ciężkiej pracy.
W wersji płatnej otrzymuje się gotowe i w pełni funkcjonalne oprogramowanie. I od razu można z niego korzystać.
Interesującą jest oferta modelu Saas, gdzie oprogramowanie działa jako usługa.
Co to oznacza?
Wszystkie pliki obsługujące sklep internetowy znajdują się na serwerze dostawcy usługi. Zatem moc obliczeniowa potrzebna do prawidłowego działania oprogramowania obciąża urządzenia po stronie serwera. Na komputerze użytkownika pojawia się efekt zapytań wysłanych do serwera. Niestety zmiany w kodzie źródłowym sklepu nie są możliwe i akceptowane przez właściciela. Płacąc abonament korzysta się z gotowego oprogramowania, jednak dodatkowe funkcje, jeśli takie są przewidziane, należy zakupić dodatkowo.
III. Oprogramowanie dopasowane.
Sklep oferujący setki produktów może nie pasować do szablonu. Okazuje się, że profil branży wymaga dodatkowych rozwiązań lub choćby wzięcia pod uwagę rozmiarów, czyli wielkości niektórych pozycji w liście asortymentowej.
Dedykowane rozwiązania wymagają wielu godzin pracy zespołu programistów dlatego ceny w skrajnych przypadkach mogą sięgać nawet kilkuset tysięcy złotych.
IV. Atest bezpieczeństwa.
W celu uniknięcia niebezpieczeństwa przechwycenia wrażliwych danych, do obsługi sklepu zaleca się stosowanie certyfikatu ssl. Cena dokumentu homologacji zależna jest od sum gwarancyjnych, na jakie opiewa. W podstawowej wersji kosztuje około stu złotych na rok.