Pozyskiwanie linków to jedna z kluczowych strategii w SEO. Link building odgrywa istotną rolę w procesie pozycjonowania stron internetowych, wpływając na ich widoczność w wynikach wyszukiwania. Warto inwestować w wartościowe linki zewnętrzne, ponieważ są jednym z czynników decydujących o pozycji w rankingu wyszukiwania. Jednak niewłaściwie prowadzone linkowanie może wiązać się także z pewnymi zagrożeniami. W tym artykule dowiesz się, jak działa link building i jak budować strategię pozycjonowania.

 

Czym jest link building?

Link building to proces pozyskiwania linków zewnętrznych, czyli odnośników umieszczonych na innych stronach internetowych, które prowadzą do Twojej witryny. Jest to jedna z metod wykorzystywanych w SEO w celu zwiększenia widoczności strony w wyszukiwarkach internetowych. Jakość i liczba linków zewnętrznych mają kluczowe znaczenie dla oceny jakości strony przez algorytmy wyszukiwarek.

Warto inwestować w link building, ponieważ dzięki niemu Twoja witryna może zyskać większą widoczność, a co za tym idzie – również zwiększy się liczba odwiedzin strony. Za tym z kolei idzie konwersja, czyli przełożenie liczby wejść i kliknięć na Twoją sprzedaż i zyski.

 

Jak działa link building?

Link building opiera się na tworzeniu linków wewnętrznych i zewnętrznych. Linki wewnętrzne to odnośniki umieszczone na Twojej stronie, które prowadzą do innych podstron Twojej witryny. Warto dbać o ich odpowiednią strukturę, aby ułatwić nawigację dla użytkowników i robotów wyszukiwarek. Liniki zewnętrzne to odnośniki spoza Twoje witryny, które jednak prowadzą do Twojej strony.

Pierwsza zasada link builidngu to zadbanie o jakość linków. Główne czynniki decydujące o ich wartości to jakość domeny, z której pochodzą oraz anchor text, czyli tekst, który jest odnośnikiem do Twojej strony.  Im więcej wartościowych linków prowadzi do Twojej strony, tym większa szansa na poprawę widoczności witryny w wyszukiwarkach.

Trzeba jednak pamiętać, że niewłaściwie przeprowadzony link building może mieć negatywny wpływ na Twoją stronę. Zagrożenia związane z niewłaściwym linkowaniem mogą skutkować obniżeniem pozycji Twojej witryny w wynikach wyszukiwania lub nawet jej całkowitą blokadą przez wyszukiwarkę – dlatego takie działania należy powierzyć profesjonalistom.

 

Czym warto się kierować przy budowaniu strategii link buildingu?

Głównymi celami link buildingu są zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania i poprawa pozycji strony w rankingu. Linki mogą mieć różne atrybuty, takie jak follow i nofollow. Czym się różnią?

Linki follow to odnośniki, które przekazują wartość linkowanej witrynie. Mają pozytywny wpływ na pozycję strony w wyszukiwarkach i powinny stanowić większość linków prowadzących. Z kolei linki nofollow to odnośniki, które nie przekazują wartości linkowanej witrynie.

Jednym ze sposobów zwiększenia widoczności swojej witryny za pomocą linków jest umieszczanie ich na innych stronach internetowych. Można to robić poprzez zamieszczanie interesujących komentarzy na innych stronach i dodawanie linków do swojej strony w profilach społecznościowych oraz na forach. Ważne jest jednak, aby umieszczać linki w sposób naturalny i zgodny z zasadami obowiązującymi w danej witrynie, dlatego lepszym sposobem będzie na przykład wykupienie artykułu w jakimś branżowym portalu.

 

Strategie link buildingu – jak zacząć i jak ja przeprowadzić?

Dobrze prowadzony link building może znacząco podnieść Twoja stronę w rankingu wyszukiwania. Aby tak się stało, trzeba jednak dobrze zaplanować działania.

Istnieje wiele skutecznych narzędzi, które mogą pomóc w pozyskiwaniu linków. Narzędzia do monitorowania mogą Ci pomóc w identyfikowaniu witryn, z których warto pozyskać odnośniki. Narzędzia SEO, takie jak  Semstorm czy Ahref pozwalają analizować moc domeny.

Można również korzystać z narzędzi do wyszukiwania fraz kluczowych i monitorowania konkurencji. Wszystkie te programy są pomocne w budowaniu skutecznej strategii link buildingu.

Ważna jest też różnorodność. Optymalny zestaw linków to taki, który zawiera połączenia z różnych, unikalnych domen. Kluczowe jest to, aby te linki były zróżnicowane – warto wykorzystywać zatem linki typu follow (przenosząca do strony po kliknięciu), jak i nofollow z wielu miejsc, zamiast opierać się na dużej liczbie połączeń z jednej konkretnej domeny.

Istotnym elementem efektywnej strategii budowy linków jest zdobywanie połączeń z witryn o tematyce, która ma wiele wspólnego z naszą stroną internetową. Przez to pomagamy algorytmom dokładnie ocenić treść naszej strony, jednocześnie przyciągając nowych klientów lub czytelników zainteresowanych daną tematyką.

Nie ma również niczego złego w pozyskiwaniu kilku linków z jednej domeny. Na przykład, możemy to osiągnąć, tworząc serię artykułów eksperckich, które poruszają ciekawe kwestie. W takiej sytuacji, oprócz wzbogacania swojego profilu linków, stajemy się również ekspertami w danej dziedzinie.

Pozyskiwanie linków wymaga systematyczności i cierpliwości. Nie można liczyć na natychmiastowe efekty, ale konsekwentne działania w kierunku budowania linków mogą przynieść znaczącą poprawę w widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Żeby mieć większą pewność, warto zlecić działania pozycjonujące specjalistom – profesjonaliści mają nie tylko wiedzę, ale również doświadczenie i szereg skutecznych narzędzi, które pomogą w osiągnięciu lepszych rezultatów.