Od jakiegoś czasu Google pracuje nad zmianami zasad oceny i prezentacji w wynikach wyszukiwania dla stron www. Przygotowywany jest nowy algorytm do dokonywania ocen, który da pierwszeństwo serwisom, mającym wersję dla użytkowników urządzeń mobilnych. Stąd też nazwa. Dotąd wyszukiwarki lepiej oceniały wersje dla komputerów stacjonarnych, dając im niewątpliwie fory. Nie można jednak lekceważyć statystyk sprzedaży urządzeń mobilnych. Ilość użytkowników sieci, którzy korzystają z mobilniaków rośnie. Jeśli właściciele serwisów nieposiadających wersji mobilnej nie uzupełnią zestawu plików, stracą pozycję i będą musieli pracować przez długie miesiące nad jej odzyskaniem. Pora zacząć działać. Mobilna wersja to konieczność w obliczu nadchodzących zmian. I jeszcze jedno. Wersja mobilna zyskując na znaczeniu, może stać się motorem popularność dla wszystkich niedocenionych dotąd serwisów. I to powoli staje się faktem.
Nie wiadomo, ile czasu pozostało. Jedno jest jednak nieuniknione. Nieuniknione jest wejście w życie mobile first index. Czas zabrać się do działania. Sprawę powinna załatwić optymalizacja.
W pierwszej kolejności
Niezwykle ważne dla dobrej oceny wystawianej przez użytkowników ich długimi wizytami, jest czas ładowania się plików. Technologie z ostatnich lat pozwalają na coraz szybsze wczytywanie stron. Użytkownicy serwisów nie chcą czekać i szybko się zniechęcają, jeśli strona ładuje się zbyt wolno. Zapasów mocy należy szukać w optymalizowaniu grafiki. To pole do popisu dla optymalizatorów z talentem.
Wadliwie skonstruowane zdjęcia i opracowania graficzne będą jak rzucona w muł kotwica. Następnym balastem jest kod źródłowy. Nie powinien być obciążony powtórzeniami i elementami bez funkcji.
Układ strony
Flash to przeżytek. Choć prosty w wykonaniu, niestety nigdy nie był indeksowany przez roboty przeglądarek. Zdecydowanie trzeba postawić na HTML. Wchodzą w użycie jego coraz nowsze wersje. Coraz łatwiej jest korzystać z niego.
Serwis przystosowany na urządzenia mobilne powinien mieć właściwy wygląd. Dostosowany do obsługi przez smartfony i inne urządzenia mobilne. Dotykowe ekrany wymuszają wielkość przycisków. Szczególnie elementy inicjujące akcję na stronie powinny być umieszczone w miejscach naturalnej aktywności wzroku internautów. User experience powinno być priorytetem dla projektantów layoutów.
Kto zdąży, wygra. Wszyscy, którzy się zagapili, będą tego żałować. Tendencja na pewno nie ulegnie zmianie. Urządzenia mobilne staną się jeszcze bardziej przyjazne i spersonalizowane. Być może zmniejszą się do rozmiarów pozwalających na zamontowanie ich wewnątrz naszych ciał. Wtedy nie będziemy się z nimi rozstawać nawet na chwilę. Na razie to fantastyka naukowa, ale badania nad tym prowadzone są już od dawna.